keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Kirjat hiiteen ja televisione päälle!



Kirjapeto jatkaa raportointiaan Italian-lomaltaan. Saapasmaassa kannattaa välillä laittaa kirja kauniisti syrjään ja avata televisio. Maan visuaalinen kulttuuri on vailla vertaansa ja ilmenee niin Giotton freskoina, huippumuotina ja kauniina koteina kuin yhtälailla iltapäivän TV-visailuina.

Lomani aikana Docpoint-festivaaleilla esitettiin Erik Gandinin Videocracy-dokuntenttia vallan ja TV:n liitosta Italiassa. Näkikö kukaan sen? Olen nähnyt Gandinin haastattelun aiheesta ja ruotsalais-italialaisella ohjaajalla oli mielenkiintoista sanottavaa aiheesta.

Erilaisten visailujen määrä on huima ja on yleisesti tunnettua, että jokaisessa itseään kunnioittavassa ohjelmassa on oltava pukuun sonnustautunut miesjuontaja sekä yksi viiva n kappaletta hehkeitä ja mahdollisimman vähäpukeisia naisjuontajia. Lisäksi olen nähnyt studiossa muun muassa liekehtivän uima-altaan, lasisen puhujanpöntän sisään suljetun minihameisen tytön sekä elävän valkoisen tiikerin.

Teinityttöjen toiveammatti on velina, olento jonka ammatti on jotain TV-ohjelman koristeen ja mielellään jalkapalloilijan tyttöystävän väliltä.

En haluaisi tyttäreni teini-ikäisenä saavan identiteettiinsä vaikutteita Italian telkkarista, mutta itse katselen sitä varsin mielelläni. RAIlla täytyy olla toisen luokan meikkarit kuin YLEllä, sillä velinat todella ovat ylimaallisen kauniita ja trendikkäitä. Ohjelmissa on lisäksi vauhtia, huumoria, sanailua ja röyhkeyttä, joka tekee ne hauskoiksi.

Poliitikkojenkin pilkkaaminen onnistuu aivan omissa sfääreissään. Myöhäisillan ohjelma Le Iene (=Hyeenat), joka viimeksi sai näkyvyyttä otettuaan lähikontaktia David Beckhamin sukukalleuksiin, on kunnostautunut parlamentaarikoiden haastattelemisessa. "Missä sijaitsee Guantanamo" -kysymykseen saatiin vastaukseksi muun muassa tiukan vakuuttava "Agfanistanissa".

Kaikkein mieluiten katson kuitenkin mainoksia ja mainoskatkot ovatkin huomattavan pitkiä (mainostila TV:ssä on kallista, mutta jos mielit myydä tuotettasi, on se paikka jossa oltava). Hauskoja ovat erilaisten välipalapatukoiden mainokset, joissa äiti tarjoilee perheelleen aterian ja jää keittiöön huiskuttamaan töihin ja kouluun kiirehtiville miehelle ja lapsosille.

Parasta on kuitenkin erotiikan häikäilemätön hyödyntäminen mainoksissa. Jogurttimerkki Müllerin slogan on "Fate l'amore con il sapore", vaatimattomasti siis "Rakastelkaa maun kanssa". Mainoksissa henkilö maistaa jogurttia ja lähtee mielikuvituksessaan ekstaattisesti leijumaan. Uusin tuote on jogurtti johon kaadetaan suklaarenkaita. Tuotetta maistaneen naisen päässä räjähtää rullaamaan eräänlainen nakubaletti, jossa hänen henkilöään nostelevat välissään valkoinen (jogurtti) ja musta (sukurenkaat) mies. Kaikki tietty siis ilkialasti. Ko. pätkää ei löytynyt, mutta tässä Müllerin kirsikkajugurtti joka antanee kuvaa (toista kuin Valiolla!).

2 kommenttia:

  1. Hahh...hahh...haaa! Taidolla tehty. Tuus kotiin tänne tosikkojen maahan, ettei elämä pelkäksi huvitteluksi muutu! Kyllä hymy hyytyy, kun on aika päästä ulko-ovesta sisään ja kaivaa auto esiin. Toivoo, äiti =D

    VastaaPoista
  2. Kirjapedon äiti kuulostaa vahingoniloiselta tyttärensä loman loppumisesta. Ilmeisesti hän on unohtanut käydä luomassa lumet tämän pihalta. ;)

    VastaaPoista